Protestantse Gemeente Kuinre

Liturgische tafel Liturgische tafel
Afscheid en bevestigingsdienst 13-6-2021 Protestantse kerk Kuinre

HET KERKENRAADPAD
Ik heb me laten inspireren door “de weg” die je gaat als kerkenraadsleden.
Op de tafel ziet u een weg/pad van schelpen wat “kenbaar maken” symboliseert.

Afscheid:
Aan de rechterkant ziet u twee lantaarns  met bloemen, die op het einde van het Kerkenraadpad staan. Deze symboliseren de twee kerkenraadsleden die vandaag hun functie in de kerkenraad beëindigen. De lantaarn heb ik gekozen omdat ik vind dat jullie heel veel licht uitgestraald hebben en mensen verwarmd hebben tijdens jullie weg over het Kerkenraadpad. Ik hoop dat deze lantaarns jullie nog lang mogen verwarmen!
Bevestiging:
Aan de linkerkant twee bloemstukken in de vorm van een open hart met hedera eromheen. Aan het begin van de weg, die jullie gaan nemen als ouderling en ouderling kerkrentmeester, geef ik jullie liefde en vertrouwen mee voor onderweg. Een open hart, alles staat open. De bloemen in het hart verbeelden groeien en bloeien. De roos verbeeldt sub rosa wat geheimhouding betekent. Dat jullie de liefde van en voor Christus zichtbaar mogen maken op de weg die jullie gaan beginnen.
Voor de andere kerkenraadsleden staat een klein vaasje met bloemen op het pad. Een roos voor sub rosa, een calla voor de zuiverheid, hedera voor Gods trouw en een tak met een knop, wat staat voor de nieuwe dingen die nog komen gaan. Ook zij begeven zich op het Kerkenraadpad.
Alles is opgebouwd op een rood kleed., de kleur van de heilige geest, altijd aanwezig. Op welke wijze je de weg of je tocht gaat, voor alles geldt dat je dit niet zou kunnen zonder God, wat is verbeeldt met de Bijbel. Deze weg is niet altijd makkelijk, kijk maar naar het pad, waar je obstakels kunt zien in de vorm van zwarte stenen. Ook liggen er witte stenen met bemoedigingen zoals: vertrouwen, geloof en liefde. Door deze stenen onderweg, kan je beter omgaan met moeilijke dingen. Onderweg wordt je ook verwarmd door de lichtpuntjes en kunnen jullie die warmte weer doorgeven. Langs de weg veel gekleurde bloemen symbool voor de kleurrijke gemeente. Naast de weg ligt hedera, symbool voor Gods trouw.
Het Kerkenraadpad, staat symbool voor de weg die je gaat in de kerkenraad en die jullie met elkaar bewandelen, als dienaar van God en de gemeente met de schelpen als symbool van bescherming. Dat jullie op het pad wat jullie gaan dienend bezig mogen zijn, zodat het vrucht mag dragen.

28 maart 2021
Respect hebben voor de overledenen, de doden begraven, het leven gedenken. In de zeven vazen van barmhartigheid vandaag paarse tulpen. Paars is de kleur van gedenken en reflectie. De open tulpen symboliseren het gebed. Langs het koord in hartvorm is rozemarijn (of klimop) gelegd als verbinding tussen de vazen. Het bitterzoete kruid (altijd groenblijvend) herinnert aan het leven. We dragen zorg tot het einde en we spreken uit dat de dood niet het einde is.

21 maart 2021
Brood om te leven, brood om te delen. In de zeven vazen van barmhartigheid de korenaren. We zien de zaden ontkiemen. Deze voedzame zaden vormen samen met het touw de verbinding in het open hart. Een hart dat open staat voor een ander. Zoals voedsel de basis is van ons bestaan, zo is het delen van ons voedsel de basis van onze samenleving.

14 maart 2021
Kleding verzamelen en delen is iets wat heel veel gedaan wordt. Wat je met kleding biedt, is waardigheid en warmte. In deze schikking zijn daarom de zeven vazen van barmhartigheid bekleed met stof. In de vazen staan bloeiende bloesems, die vertellen hoe we ons voelen als we bekleed zijn. De bloemen gaan open naar boven . Het dikke touw beeldt de open hartvorm uit. Dat wij delen van wat wij hebben. Dat wij in de spiegel kijken en ons bewust zijn waar de kleding vandaan komt.

Omdat het afgelopen woensdag biddag was, ziet u ook witte tulpen in de vaasjes . Zij staan symbool voor bidden. De bloemen vouwen zich open naar boven en de witte kleur symboliseert de zuiverheid. Dat wij ons ook hiermee spiegelen en ons hart openen.

7 maart 2021
Onderdak bieden is ook zorgen voor veiligheid en een thuis. Een vogelnestje is ook zo’n warme en veilige thuisplaats en ligt bij de opening van het hart. In de 7 vazen van barmhartigheid deze week een groot blad, dat als dak dient en beschermend is tegen regen en wind. Aan de vazen hangen kleine glaasjes met een paar bloemetjes. Dit nederige kleine bloemetje mag schuilen in geborgenheid. Langs de hartvorm van touw ligt een pad van grind. Harde en koude stenen die de vreemdeling op zijn weg tegenkomt. Heeft u de moed om een vreemde echt welkom te heten?

Zondag 28 februari 2021
Een ander te drinken geven, letterlijk “water” of van het “levend water”. De zeven glazen van barmhartigheid zijn gevuld met water, waarin de bloemetjes van een hyacint drijven. De blauwe kleur van de hyacint verwijst naar het spirituele, de verbinding tussen hemel en aarde. Ook zijn de bloemetjes gebruikt om het open hart te accentueren. Laten we zorgvuldig omgaan met water, zodat het beschikbaar is voor iedereen, overal ter wereld.

Zondag 21 februari 2021
De schikking bestaat uit verschillende onderdelen die samen een open hart vormen. Het woord “hart” is terug te vinden in barmhartigheid. Het hart dat open staat voor een ander. “Open” omdat het gaat om de ander. Alles staat op een spiegel; voor de zelfreflectie. De zeven glazen als symbool voor de zeven werken van barmhartigheid, met daartussen de boomstammetjes. Het touw ligt in een open hart vorm, waarlangs de vazen en stammetjes staan. In de glazen vergeet mij nietjes. De lavendel (geneeskrachtige kruiden) ligt langs het touw in de hartvorm als symbool voor goede zorg. Laten we elkaar, ook in de pandemie die ons in zijn greep houdt, nabij blijven.